Vandring i skuleskogen

Bloggare njuter av utsikten

Under kristi himmelfärdshelgen var jag med Outdrr gänget i Skuleskogen för att vandra, testa produkter för Outdrr Awards och allmänt njuta av Höga kustens natur.

Resan upp till Skuleskogen innebar en kombination av buss, tunnelbana och bil. Jag hade lyxen att få samåka en stor del av resan och fick redan under resa lära känna några av mina bloggkollegor. Resan upp till det stora äventyret visade sig vara ett lika stort äventyr och kommer bidra till nya historier att berätta kring lägerelden.

Väl uppe i Skuleskogen så träffades alla på Naturum för en kaffe och varm macka.  Det var glada miner och lite smått nervösa skratt. Efter att vi ätit en macka och druckit en kopp kaffe var vi redo att ge oss ut på vår vandring. Vi åkte ner till Entre syd och parkerade bilarna och påbörjade vår vandring mot Tärnettholmarna. Att vand genom den mörka granskogen för att sedan komma ut till kusten är en lite speciell känsla. Men det är inte den underbara naturen där skog möter kust som gör detta området speciellt. Under vandringen och även vid vårt slutmål på Tärnättholmarna så fann vi riktigt fina stugor med sängar, kaminer och gott om ved att värma dem med. Mina erfarenheter av denna typ av stugor är att de antingen är i riktigt dåligt skick eller låsta men här fann man stugorna riktigt fräscha och helt öppna för vandrare.

En av många fina stugor i Skule

Efter vår natt på Tärnättholmaran vaknade vi upp utvilade och redo för en ny spännande dag, men innan det var dags att starta vandringen så visade jag att det finns alternativ till gröt och mat i påse genom att baka bannock, steka bacon och koka kaffe.

Under vår andra dag fick vi uppleva djupa skrevor som Slåttdalskrevan och höga höjder som Slåttdalsberget, dessvärre gjorde dimman från Lutzen att vi inte kunde njuta av utsikten. Men den täta dimman gav vandringen en viss mystik. Att vi även fick uppleva grottor och små sjöar och korpar flygandes över oss gjorde att det kändes som vi vandrade genom Ronja Rövardotters land och att en rumpnisse skulle dyka upp när som helst i skogen.

På eftermiddagen anlände vi till Norrsvedjebodarna och ytterligare en stuga, men denna gång valde alla att sova i tält eller under tarp. Detta gav också ett bra tillfälle att testa nya tält, en lite annorlunda upplevelse för någon som normalt alltid sover under stjärnorna.

Kväll i Skuleskogen

Vår tredje och sista dag på vår vandring blev lite annorlunda å vi flera gånger fick pölsa genom snö, något lite oväntat med tanke på att våren skall ha kommit. Var det inte snö så var det blött, men det fanns också mycket att titta på i den mörka granskogen för en skogsälskare som jag. Nära avslutet av vår vandring fick vi uppleva den underbara utsikten vid Långtjärnhällorna. Vår vandring avslutade vid entre väst och efter lite tack och farväl så började hemresan…